Føljeton: Dystopier IX
Gæsteindlæg (Part II): Censurkritik
eller kulturpessimisme?
- af skribent, debattør og selvudnævnt liberal
ballademager Christopher Arzrouni. Oplægget
blev holdt som indledning til visningen af filmen ”Fahrenheit 451” i
Cinemateket den 24. oktober 2013.
En af de væsentligste
ting, vi må hæfte os ved, er forklaringen på, hvordan sådan et totalitært
samfund kan opstå. Det får vi udførligt beskrevet i den helt centrale
konversation, som Montag har - hjemme i sin stue - med sin overordnede: kaptajn
Beatty.
Det er ikke som sådan
staten, der er roden til problemet. Det er folket. Folkets ambitionsniveau
falder.
”Skoletiden skæres ned,
disciplinen slappes, filosofi, historie og sprog udgår som undervisningsfag,
modersmål og grammatik forsømmes lidt efter lidt, indtil man til sidst næsten
helt har droppet også dem. Livet er blevet gjort ”umiddelbart”; det eneste, der
tæller, er arbejdet, der giver det daglige brød, og så fornøjelserne efter endt
arbejdstid. (77)”
”Du må jo forstå, at vores
civilisation er så uhyre omfattende, at vi ikke kan risikere, at mindretallene
bliver ophidsede og sætter sig i bevægelse. Stil engang dig selv det spørgsmål:
Hvad ønsker vi frem for alt her i landet? Folk ønsker at være lykkelige, ikke
sandt? (82)”
Og hvordan bliver man
lykkelig? Ved ikke at gøre hinanden ondt.
Det er meget a propos den
ytringsfrihedsdiskussion, vi engang imellem har herhjemme.
Den handler i bund og
grund om, hvorvidt vi må såre andre menneskers følelser.
”Ro, Montag. Fred, Montag
(83)”
Og det gælder ikke kun i
bøgernes verden. Det gælder også i de medmenneskelige relationer. En
mand og en hustru lever måske sammen i en form for kærlighed.
Men når der ikke er mere
kærlighed - eller manden bliver dræbt i krigen - så er det om at komme videre.
Hurtigt.
”Ti minutter efter at
manden er død, er der ikke andet tilbage af ham end en klart sort støv. Lad os
ikke tærske langhalm på den enkeltes liv og gerninger med mindetaler og anden
snak: Glem dem! Brænd dem! (83)”
Vi befinder og altså i en
verden, hvor myndighedernes autoritet er alt - men også en verden, hvor
mennesket har abdiceret - følelsesmæssigt, intellektuelt. (Det fanger bogen
meget skarpt. Men filmen ikke nær så meget.)
Montag og hans hustru
Linda lever et pænt, konformt liv. Widescreen fjernsyns-vægge og piller har
erstattet egentlige følelser.
Men der er stadig
mennesker, der klynger sig til den gamle verden, bøgernes verden.
Disse mennesker ser vi i
filmen.
Men filmen mangler en
gruppe mere. Nemlig de unge, for hvem al medmenneskelighed er
forsvundet. De drager hærgende rundt i byerne i deres biler og kører folk
ned.
Samfundet er under
opløsning indefra. Der er ganske vist ikke længere noget åbenbart farligt.
(På overfladen). Men under overfladen smuldrer det hele. Paradoksalt nok kunne
man påstå, at det eneste, der holder sammen på det hele, er den totalitære
statsmagt.
Jo, Fahrenheit 451 er en
særdeles kulturpessimistisk bog, skrevet i 1953 - for hele 60 år siden. ”Selv
kulturpessimismen var bedre i gamle dage” påstod forfatteren Jakob Levinsen i
dag - på Facebook.
Mange siger, at Bradbury
skrev en bog om censur. Og derfor er Fahrenheit 451 meget populær - som
begreb - i de læsende klasser. Men Bradburys formål var ikke at skrive en
bog om censur.
Bradburys holdning til
censur var sådan set meget simpel: Hvis nogen tager dine bøger ned af
hylderne på biblioteket, så stil dem selv på plads igen - i al stilhed. Du
vinder i det lange løb.
Arzrouni Part I: Om bogen og filmen (uge 45)
Arzrouni Part III: Denvigtigste bog i bogen/filmen (uge 47)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar